Jak zabrać się za remont łazienki?
Remontowanie łazienki wydaje się stosunkowo nieskomplikowanym przedsięwzięciem. O ile w rzeczywistości faktycznie może takim pozostać, to majsterkowiczów wiele może zaskoczyć. Nierzadko okazuje się, że pomimo nawet niewielkiego metrażu pomieszczenia, sporo jest odpadów, w tym połamane kafelki, armatura łazienkowa czy stara kabina prysznicowa, z którymi trzeba jakoś zrobić porządek. Zdarza się też, że samo przygotowanie do remontu kuleje, przez co cała robota idzie nie tak sprawnie, jak by się tego oczekiwało. Jeszcze inną kwestią jest zaplecze finansowe, które przeznaczone ma być na remont łazienki — tutaj też warto wiedzieć, że niektóre wydatki mogą okazać się nieprzewidziane. Jak zatem zabrać się za remont, aby przebiegał spokojnie i efektywnie?
Jak zabezpieczyć pomieszczenia?
Każdy remont danego pomieszczenia wymaga, aby zabezpieczyć przed zanieczyszczeniami najbliższe otoczenie. Robi się to po to, aby skutki prowadzenia prac, czyli prawdopodobnie kłęby pyłu, kurzu, odłamki tynku ze ścian, płytek czy kafli nie rozprzestrzeniły się dalej, brudząc pozostałe wnętrza. Szczególnie jeśli chodzi o remont w bloku, gdzie przestrzeń jest ograniczona i pozostałe pomieszczenia znajdują się zwykle w niewielkiej odległości. Nie znaczy to oczywiście, że prace w budynku jednorodzinnym nie wymagają żadnych środków zabezpieczających. Sama specyfika robót, szczególnie jeśli chodzi o duży remont generalny, z wymianą instalacji hydraulicznej czy instalacji elektrycznej, wiąże się z niedogodnościami i pewne jest, że będzie co sprzątać.
A jak zminimalizować rozprzestrzenianie się brudu? Przyda się zapas folii malarskiej. Wystarczy rozłożyć ją np. w korytarzach, by ochronić podłogę przed zabrudzeniami. Podobną rolę pełnią złożone na płasko kartony lub gazety. Jeśli prowadzony jest mały remont łazienki, ograniczający się np. do malowania ścian, folie rozłożone na podłodze w samej łazience zabezpieczą przed cieknącą farbą. W marketach budowlanych kupić można z też specjalne kurtyny na drzwi. Są to nieco grubsze folie z suwakiem, które zawiesza się na futrynie remontowanego pomieszczenia. Kurtyna ogranicza przedostawanie się pyłu dalej, jednocześnie wygodny, praktyczny suwak umożliwia płynne przemieszczanie się między remontowanym wnętrzem a resztą lokalu.
Odcięcie dopływu wody
W przypadku remontowania łazienki kluczowe jest odcięcie dopływu wody. Łazienka to takie pomieszczenie, gdzie rury usiane są naprawdę gęsto. Doprowadzenie wody dotyczy takich elementów późniejszego wyposażenia jak wanna, prysznic, muszla klozetowa, bidet, grzejniki, a bywa również, że pralka, suszarka kondensacyjna i wiele innych sprzętów. Jeśli doszłoby do przypadkowego uszkodzenia rury bez wcześniejszego zakręcenia zaworu, oznaczałoby to poważne kłopoty. Wydłużyłoby czas trwania remontu i podwyższyło jego koszty.
Dopływ wody można odciąć na dwa sposoby. Pierwszy to zakręcenie zaworu, który doprowadza wodę do konkretnego urządzenia czy elementu wyposażenia. W tym przypadku dopływ wody do pozostałych urządzeń znajdujących się w lokalu nadal jest zachowany i możliwe jest korzystanie np. ze zlewu w kuchni. Drugi rodzaj odcięcia wody polega na zakręceniu zaworu głównego. W tej sytuacji jednak korzystanie z wody przez ten czas będzie niemożliwe w całym domu. Wybór optymalnego rozwiązania zależy oczywiście od rodzaju i zakresu prowadzonych prac w łazience.
Gruz z łazienki
Co zrobić z odpadami powstającymi w czasie prac remontowych? Jest to pytanie zasadne z dwóch powodów. Po pierwsze, trudno wyobrazić sobie tymczasowe gromadzenie w małym mieszkaniu odpadów, w których skład wchodzą odpady ceramiczne, jak potłuczone kafle, posadzka, brodzik, zdemontowana wanna czy też inne odpady budowlane, np. skute pod nową instalację hydrauliczną elementy ścian. Z kolei odpady zgromadzone na podwórku wokół budynku mogą stanowić zagrożenie ekologiczne. Zgodnie z przepisami prawa wymagany jest kontener na gruz.
Po drugie, nie można liczyć na to, że śmieci z remontu takie jak armatura łazienkowa albo odpady ceramiczne, betonowe czy ceglane odłamki będzie można umieścić w zwykłym pojemniku na śmieci. Opłata za wywóz śmieci obejmuje jedynie odpady bytowe, powstające na skutek codziennej, zwykłej działalności w gospodarstwie domowym. Segregowane są one wg pięciu frakcji, a żadna z nich nie uwzględnia zawartości odpadów z remontu. Sortownia śmieci ma prawo nie przyjąć takiego rodzaju śmieci, proces ich utylizacji przebiega bowiem nieco inaczej.
Rozwiązania są dwa:
- Postawić przed budynkiem specjalny kontener na odpady, gdzie bez obaw wrzucać można śmieci generujące się podczas remontu. Taki specjalny pojemnik pomieści i cegły, i beton, glazurę, plastiki, opakowania po chemii budowlanej. Z racji tego, że remont któregoś z pomieszczeń w domu pociąga za sobą często chęć pozbycia się wyeksploatowanych mebli, kontener można wykorzystać też do tego, aby umieścić w nim odpady wielkogabarytowe.
- Postawić przed budynkiem worek BigBag. Ten pojemnik z polipropylenu jest mniejszy i zgrabniejszy od kontenera blaszanego, jednak jego udźwig to nawet 1,5 tony. Worki BigBag sprawdzają się przy małych remontach, kiedy generują się niewielka ilość odpadów, jednak konieczna jest ich odpowiednia utylizacja.
Zarówno kontenery jak i worki można wynająć od nas, zajmujemy się również odbiorem zawartości, realizując w cenie usługę, jaką jest wywóz gruzu.
Kilka słów o kosztach
Aby przygotować się dobrze do remontu, pod uwagę należy brać również finansową stronę tego przedsięwzięcia. Aby prawidłowo obliczyć koszty, trzeba przeanalizować kilka ważnych kwestii, wśród nich:
- Rodzaj użytych materiałów. Płytki, kafle, a nawet brodziki czy wanny mogą być zarówno z wyższej półki cenowej, jak i znaleźć można opcje budżetowe. Część majsterkowiczów wybiera np. specjalne farby do łazienek, odporne na wilgoć. Pozwalają one zachować stare kafle na ścianach, czyli nie ma wówczas konieczności kupowania nowych kafli, a jednocześnie zdecydowanie odświeżyć wygląd pomieszczenia.
- Zakres samodzielności podczas prac. Im więcej zrobi się samemu, tym więcej pieniędzy zostanie w portfelu, ponieważ nie trzeba będzie zapłacić za tak zwaną robociznę ekipie remontowej.
- Wielkość założonego marginesu na wydatki nieprzewidziane. Do tego, ile kosztuje remont, należy wszak doliczyć około 10-15% „górki”. Nadwyżka ta pozwoli na bezstresowe wyjście z sytuacji, kiedy okaże się, że czekają dodatkowe koszty.
Organizacja remontu wymaga przemyślenia takich spraw jak zabezpieczenie pomieszczeń przed roznoszeniem pyłu i kurzu, dopilnowanie bezpieczeństwa jeśli chodzi o zapobieżenie zalania łazienki czy zamówienie odpowiedniego pojemnika na gruz, który pozwoli na zgodne z prawem i wygodne pozbywanie się śmieci remontowych. Nie bez znaczenia są też kwestie związane z wydatkami na remont. Wszystko to sprawia, że jeszcze przed zabraniem się za prace, warto rozpisać sobie plan, gdzie po kolei odhaczać będzie się wszystkie najważniejsze punkty na liście.